Comfortably Young
Annette Gil, Comfortably Young
House of Distillery, lp/cd/digital 2016
Vi er – i vår tid, i vår komfortable velstand og velferd – ungdom til vi er et sted mellom tretti og førti, etter de år er vi unge voksne i uoverskuelig fremtid. Det er der, sånn omtrent et sted i den uoverskuelige fremtid som fortsatt ung etter de fylte førti, du oppnår en tilstand av å være comfortably young. Det er en ingen dum tilstand å være i, særlig ikke om den finner sted i selskap av uforlignelige Annette Gil.
Selskapet kommer dog litt skjevt ut, det fordi valget av tittelkuttet, altså «Comfortably Young», som port inn til platen ikke er ubetinget vellykket. Det er lett å forstå tanken bak, ønsket om å starte med et manifest for albumet. Tittelkuttets melankolske optimisme er imidlertid støpt i en musikalsk altfor tungsindig form til at det makter å slå an de riktige forventninger. «Comfortably Young» er ingen dårlig låt, men den lyder tung og sedat i rollen som første hallo. Er dette virkelig den samme artist som gjorde det yppige «Desert Disco» i 2013? Skeptiker får rynke i panne.
Nah, eventuell skepsis forsvinner straks «Ghost» starter opp, strøken popmusikk i svale svai mellom stilig new wave og dekadent west coast. Ric Ocasek nynner trolig hele veien frem mot heartbeat city. «Conversations» er mer av mye av det samme som «Ghost», type tidløs poprock av udiskutabelt voksen karakter som samtidig utstråler ungdommelighet. Eller crossover appeal, som det heter på riktig klein norsk. «Ghost» og «Conversations» er slike låter og et lydbilde som ingen her til lands gjør bedre enn Annette Gil. New wave av amerikansk og kommersiell skole – Blondie, The Cars, Missing Persons etc. – vibrerer i det hele under mye av det Annette Gil gjør.
Flere variasjoner over disse evner til å skape minneverdig pop i ånd av sen ’70s / tidlig ’80s er å høre i albumets tre singler – «Digging In The Garden», «Smoking Gun» og «Baby You’re Surprised» – , alle i ulike sprang mellom urban new wave og disco med snev av rural ørkenrock. Innstikk av saksofon og fløyte (gjort av Ingrid Sæbø og Arne Nøst) setter de siste tungespiss på arrangementer som aldri er kjedsommelige, som alltid er rike på smarte knep og vendinger.
«Around The World In One Day» og «Coco Is Coming» er andre eksempler på låter som låner fra og leker med 1980-tallet. «Around The World In One Day» med syntetiske beats og keyboards er noe nær prototypen på hvordan å montere futuristisk pop anno 1985, selv saksofon og gitarsolo fremstår tilnærmet autentiske. Og i «Coco Is Coming», er det ikke grepene fra David Bowies versjon av «China Girl» vi hører innledningsvis? Mon tro om ikke, i hvertfall veldig nesten.
En annen side ved Annette Gils åpenbare tiltrekning mot statene er når hun vandrer i stetson og boots. «Step On My Heart», «The View» og «Fuckers In My Head» er alle strålende fusjoner av new wave og country, som og endog bedre enn – når vi er på de amerikanske referanser fra the ’80s – Rubber Rodeo. Hva mer er, hørt isolert som låter og musikk fri fra referanser, er «Step On My Heart» albumets såreste og «Fuckers In My Head» – med illudert fele – helt i tet av albumet hva gjelder pulserende popkraft.
Med ganske nakne men like fullt grandiose – og veldig, veldig vakre – «A Dream», slår albumet en barokk stift til avslutning. «A Dream» er en sånn avslutning som virkelig vekker lyst til å snu platen og spille den om igjen. «A Dream» og «Comfortably Young» gir albumet «Comfortably Young» en perfekt ramme, med den ramme får også tittelkuttet langt bedre mening enn i sitt første møte som en nølende, i overkant defensiv, inngang.
«Comfortably Young» er skrevet og formet av Annette Gil i samarbeid med multiinstrumentalist og produsent Ole Tom Torjussen, i fremføring har de med seg først og fremst Fredrik Eilertsen (gitar), Henrik Skjervum (bass, keyboards) og Helge Hovland (gitar). Gil og Torjussen har jobbet sammen siden 1999 og Seven, «Comfortably Young» er over tolv spor og i sum mye mulig det beste album de har gjort. En dyktig allsidighet av pop og rock som holder jevnt høy kvalitet der oppe i skyene og videre mot stjernene et sted.
Apropos stjerner og Annette Gil: Popstjerne er ikke noe en blir, popstjerne er noe en er. Annette Gil er popstjerne, på ordentlig, på ekte, i hjerte og sjel. Langt flere ville elsket å oppdage henne.
TRACKS
Comfortably Young / Ghost / Conversations / Step On My Heart / Baby You’re Surprised / Around The World In One Day / Digging In the Garden / Coco Is Coming / Smoking Gun / The View / Fuckers In My Head / A Dream
Produsert av Ole Tom Torjussen og Annette Gil