Rhythm of Cruelty
Rhythm Of Cruelty, Saturated
Mass Media, lp/digital 2015
Med de stabler av musikk som i dag er tilgjengelig – og det endog mer eller mindre gratis – to tastetrykk og et søk unna, blir det ofte litt tilfeldig hvilke artister og plater man velger å gi en lytt. Men så har du de artister man øyeblikkelig stopper opp ved, gjerne grunnet noen personlige og i musikalsk henseende helt uviktige variabler.
Det ytre image er en typisk variabel med høy stoppeffekt, likeså det grafiske uttrykk som preger plateomslag og plakater. Andre ganger er det éne og alene en spontan assosiasjon som bringer en til å stoppe opp og titte nærmere. Hva saken gjelder Rhythm Of Cruelty er det sistnevnte som slo inn, navn identisk med – og etter all sannsynlighet hentet fra – tittel på låt av Manchesters legendariske postpunkere Magazine fikk meg til å bråstoppe midt i en helt tilfeldig og ganske formålsløs runde gjennom vevens mange musikalske bakgater.
Rhythm Of Cruelty består av Brandi Strauss (vokal, bass, synth) og Ian Rowley (gitar, synth, trommemaskin), hus holder de i Edmonton, Alberta i Canada. Det er i geografisk forstand et godt stykke fra Manchester, men i musikalsk uttrykk gjør de hverken skam på eller høres fremmed ut for britisk postpunk anno +/- 1980. Rhythm Of Cruelty står for et tilnærmet minimalt, temmelig lo-fi, lydbilde som her og der bringer tankene i retning dårlig kopierte kassetter fra 1980-årene. Energien er allikevel kraftfullt tilstede og låtenes kvaliteter skinner klart innenfor sine strengt klaustrofobiske rammer av bevegelig menneske møter strikt programmert maskin.
Den abstrakte instrumentalen «Knowing Of Your Future…» tjener som intro for «Saturated» men er lite representativ for helheten; bygget på tapes ‘n’ loops og trompet er Tuxedomoon en nærliggende referanse. Straks etter denne spinner «Day In, Day Out» albumet – eller, det er vel riktigere å kalle det for et ‘minialbum’ – inn i sin egentlige sfære. En sfære av intenst medrivende postpunk som utstråler utadvendt / innadvendt og sjarm / skygge om, rundt og med hverandre.
«Day In, Day Out» treffer direkte og er en riktig instant hit, det påfølgende tittelkuttet samt kanskje spesielt «Explosions» og «Full Circle» står dog ikke noe tilbake med hensyn til å gripe rytmiske og melodiøse nerver. Rhythm Of Crueltys musikk og låter står utvilsomt i stil med, gjenspeiles i, den estetikk som preger deres omslag og konsertplakater; cut-up / cut ‘n’ paste.
«Saturated» er Rhythm Of Crueltys foreløpig siste utgivelse, de har fra før dette étt album – «Dysphoria» (2014) – og noen ep’er bak seg, og forhåpentligvis kommer det flere. «Saturated» er nemlig et markant skritt frem fra det noe overdrevet goth-pregede «Dysphoria», Rhythm Of Cruelty fremstår med «Saturated» som å ha funnet sitt egentlige fundament.
TRACKS
Knowing Of Your Future… / Day In, Day Out / Saturated / Explosions / In The Daylight / Full Circle / Transparency
Produsert av Ian Rowley