I.R.S. digitaliseres

I.R.S.

Mange husker med stor glede I.R.S. Records, et av de mest aktive og suksessrike blant 80-tallets uavhengige selskaper. Den som ikke har minst én utgivelse fra I.R.S. i hyllene, kan umulig hatt særlig interesse for hva som foregikk på den amerikanske scenen gjennom tiåret.

I.R.S., International Record Syndicate, ble opprettet av Miles Copeland, Jay Boberg og Carl Grasso i 1979. Copeland, bror av Stewart Copeland og manager for The Police, startet i 1977 engelske Illegal Records (i utgangspunktet etablert éne og alene for å utgi The Police’ debutsingle) og I.R.S. ble til etter ønske om et amerikansk søsterselskap. Flere identiske utgivelser finnes derfor i begge selskapers kataloger, for det europeiske markedet ble mange av artistene i I.R.S.’ stall utgitt på Illegal.

På få år bygget I.R.S. opp en rett så imponerende stall. Hvorav R.E.M., The Go-Go’s, Wall Of Voodoo, The Alarm, Oingo Boingo, The Fleshtones, The Cramps, Stan Ridgway, Concrete Blonde, Timbuk 3, The Lords Of The New Church og Camper Van Beethoven kan nevnes blant de mest markante. Med en slik samling artister er det ikke til å undres over at I.R.S. ble viet mye positiv oppmerksomhet.

Med 90-tallets entré begynte det å gå noe tregere for selskapet. Nye trender, i USA som i England, bidro til å dytte I.R.S. ut på sidelinjen. I 1994 ble I.R.S. kjøpt opp av EMI, som heller halvhjertet drev labelen frem til nedleggelse i 1996. Den siste utgivelsen med stempel I.R.S. ble Buzzcocks’ «All Set» (1996).

I dag er det EMIs underbruk Capitol Records som kontrollerer I.R.S.’ katalog, og nå ganske straks setter det selskapet i verk en kampanje med fokus I.R.S. og digitalisering. Over seks uker, fra den 10. februar til den 17. mars, vil Capitol lansere bolker av album og enkeltspor som totalt teller opp til hundre pluss i samlet antall. Mange av og mye fra de mest kjente navn er inkludert, i tillegg vil album fra bl.a. The db’s, Let’s Active, General Public, The Truth, Dada, Hunters & Collectors, Animal Logic og Beat Rodeo slippes.

Lydfiler er for mange av oss ingen aktuell erstatning for fysisk format, men i og med at I.R.S. har vært lite synlig på den digitale plattform er det prisverdig at Capitol gjør store deler av katalogen lovlig tilgjengelig for nye generasjoner. Pluss noteres dessuten for at filene kommer i DRM-fritt format.

www.rollingstone.com