Ganz Wien

Falco, Einzelhaft

Falco, Einzelhaft
GIG / A&M, lp 1982

Falco er denne sommer aktuell med samlealbum ca. nummer hundre, en repetisjon den godeste Johann Hölzel selv er forhindret fra å mene noe om. Mye mulig ville han betakket seg og heller satt større pris på mer oppmerksomhet rundt studioalbumene.

For evig husket for «Rock Me Amadeus», denne bastarden av en låt som toppet USA, England og en rekke øvrige land i tillegg. Temmelig uhørt for østerriksk pop koblet med rap og en hylende fjollete video. Tredjealbumet «Falco 3» (1985) feide over kloden og gjorde Falco til et av de heteste navn i tiden 1985/86. Flere hits – «Jeanny» og «Der Kommisar» i fremste rekke – til tross, Falco har utenfor de tysktalende land aldri unnsluppet en historisk merkelapp som artig novelty. Det er gjerne baksiden og forbannelsen ved en hit av den type og størrelse «Rock Me Amadeus» var.

Dels uhøytidelig showmann, dels dyktig musiker med ambisjoner og dels samfunnsrefser

Noe av ansvaret for dette hviler dog også på Falcos egne skuldre, for han var aldri helt enkel å plassere og gjorde for det meste album av usammenhengende sort. Dels uhøytidelig showmann, dels dyktig musiker med ambisjoner og dels samfunnsrefser som mer enn en gang skapte kontroverser med sine tekster. Dessuten var han Wien’er på sin hals, et faktum som på sikt gjorde ham mer tilpasset lokale, tyskspråklige markeder enn den engelskspråklige verden.

Debutalbumet «Einzelhaft» er Falcos kanskje mest konsistente utgivelse, en sober miks av synthpop og new wave som totalt hørt signaliserer en plan, et fast uttrykk. «Der Kommissar», hvis markante vers i rap utgjør malen for den senere «Rock Me Amadeus», erindres av de fleste. En pen hit over det meste av Europa og #3 i Norge (for øvrig ble verken album eller single utgitt i England), foruten også å gjøre greit inntrykk i USA. Den lagt til side, har «Einzelhaft» en rekke gode spor som rykker i både hode, hofte og fot. Så som «Auf Der Flucht», «Ganz Wien», «Maschine Brennt», «Helden Von Heute» (ikke helt uten link til Bowies «Heroes») og tittelkuttet. Samtlige av disse smart, stilig formatert pop med stempel av Falcos eget særpreg.

«Einzelhaft» kunne med strammere regi blitt et enda bedre album

Full fryd er «Einzelhaft» dog ikke, enkelte stinkere – «Zuviel Hitze», «Nie Mehr Schule» – stavrer ut i den myr av ompa som ofte har preget tyskspråklig pop og rock. Samme forhold kan i og for seg føres også for «Hinter Uns Die Sintflut», men her er hensikten trolig bevisst og er således et prov på musikeren Falcos grunnleggende lekne forhold til sjangerkonvensjoner. Eventuelt prov på hans grunnleggende problem, for «Einzelhaft» kunne med strammere regi blitt et enda bedre album.

«Einzelhaft» ble i 2007 utvidet til to disker i forbindelse med markering av femogtyve år siden utgivelse, hvilket er en spekulativ gest vi nå har blitt svært vant med (og etterhvert grundig lei av). Fjorårets variant føyer ikke til mer enn to nye mikser, det resterende av disk to består av intervjuer og er med andre ord uten interesse for andre enn dypt dedikerte fans.

TRACKS

Zuviel Hitze / Der Kommissar / Siebzehn Jahr / Auf Der Flucht / Ganz Wien / Maschine Brennt / Hinter Uns Die Sintflut / Nie Mehr Schule / Helden Von Heute / Einzelhaft

Produsert av Robert Ponger og Falco