Eyeless in Gaza om igjen
Martyn Bates og Peter Becker formet Eyeless In Gaza i Nuneaton, England i 1980. Siden har de to, med unntak for en pause i årene ca. 1987 til 1993, samlet en stor katalog musikk hvis innhold aldri har blitt hørt av flere enn ganske få. Ikke fordi Eyeless In Gazas musikk er særskilt sær, men kanskje er uten det helt direkte trekk som kunne fått flere til å lytte.
Fundamentet har ofte vært elektronisk, uten at dette får musikken til å fremstå kjølig. For så ymse av instrumenter finner gjerne plass i duoens musikk, med varm, stemningsmettet og utpreget britisk landsbygd som resultat. Vemodig høst, om du vil. «Rust Red September» (1983) og «Back From The Rains» (1986) var to forsøk på kompromiss og å rekke ut hender, uten at så mange tok dem. Etter disse og fravær i seks år, mistet Eyeless In Gaza så definitivt muligheten til bredere aksept. Fra 1993 og opp til i dag, har de vært forbeholdt en liten krets trofaste tilhengere.
Eyeless In Gazas selskap i årene 1980-86, det ærverdige Cherry Red Records, vil i forbindelse med sitt tredveårsjubileum re-lansere en rekke av duoens tidlige album. «Rust Red September» har tidligere fått tilsvarende behandling, og fra og med februar vil «Photographs As Memories» (1981), «Caught In Flux» (1981) – inkl. ep’n «The Eyes Of Beautiful Losers» – , «Drumming The Beating Heart» (1982) og «Pale Hands I Loved So Well» (1982) – begge disse samlet på én cd – , og «Back From The Rains» (1986) bli gjort tilgjengelige.
Verdt et lite ekstra notat er «Pale Hands I Loved So Well». Dette ble opprinnelig utgitt av norske Uniton (Holy Toy, Fra Lippo Lippi, Svart Klovn m.fl.) og var i England å få kun via import; et faktum som gjør at en nyutgivelse av akkurat det albumet blir møtt med ekstra glede av britiske fans.
Se www.eyelessingaza.com for mer informasjon.