Oslo Børs

Eldre i år enn av mange av sine samtidige og med mistenksom politisk tilknytning til tross; Oslo Børs’ musikalske kvaliteter gjorde at de likevel ble akseptert av Oslos unge punkere og konsertgjengere. Det var dessuten ikke mange band som spilte ordentlig punk i Oslo anno 1979, så det gjaldt å støtte opp om de som eksisterte.

Oslo Børs ble startet av kvintetten Knut Selsjord, Tormod Kjensjord, Ulla Cappelen, Per Hall Hansen og Bjørn Kristensen i 1978. Sommeren 1979 sluttet Hall Hansen, Cappelen kvittet seg da med sitt orgel og overtok plassen som bassist. Tormod Kjensjord kommenterte senere valg av bandnavn som følger:

Oslo Børs var vår kommentar til Einar Førdes berømmelige utsagn om at det å stimulere aksjemarkedet var som å bære havre til en død hest.

Medlemmene av Oslo Børs var relativt voksne folk, og at enkelte av disse hadde bakgrunn fra det revolusjonære politiske miljø – hvor paroler om at rock kun skulle benyttes som propagandaverktøy ‘i kampa’ var gjeldende konsensus -, fikk enkelte i punkmiljøet til å innta en skeptisk holdning. Den skepsis forsvant raskt, da Oslo Børs viste seg å ha kvaliteter som tilfredsstilte et sulteforet konsertpublikum. Oslo Børs anno 1979 var blant de norske grupper hvis musikalske inspirasjon mer eller mindre utelukkende kom fra de store, engelske punkbandene.

I oktober 1979 spilte Selsjord / Kjensjord / Cappelen / Kristensen – navngitt som hhv. Tormod Tormod, Knut Kaput, Ren Ny Ull og Bjørn Takras – inn Oslo Børs’ første ep, «Smukke Folks Børn». Denne ble utgitt på egen label, Krakk, i november samme år, og regnes av mange som den andre (og inntil da også beste) norske punkutgivelsen. Pink Dirts utgivelse fra september 1979 har som kjent fått status i ettertid som den første (selv om det er gjenstand for en evig pågående diskusjon på lik linje med hvem det var som ekspederte JFK), men i kvalitet er det i disse ører liten tvil om at «Smukke Folks Børn» kommer inn som den første klassiske utgivelse fra denne epoken.

Oslo Børs

Oslo Børs sine to EP’er

Sommeren 1980 hoppet Kristensen av, inn som ny trommis kom Per Ole Oftedal. Samme år fikk Oslo Børs en smule trøbbel med institusjonen av samme navn; et brev fra de dresskledte herrer anmodet bandet om navneskifte. Med en liten justering fra Oslo Børs til Oslo Beurs, slapp Selsjord / Kjensjord / Cappelen / Oftedal ep’n «Oslo Beurs» høsten 1980. Denne viste et band i ferd med å forlate rendyrket punk og gå i retning mot hva vi heller kan kalle new wave, «Telefonskræk» fikk og har også senere fått langt mindre ros og oppmerksomhet enn debutep’n.

I tillegg til de to ep’ene er Oslo Børs å høre med sporet «Fikser Du Livet Ditt» på LP’en «Sjokk Rock» (Torpedo, 1980), dette et konsertopptak fra Henie-Onstad Kunstsenter i juni 1980.

Tidlig (?) i 1981 gikk Oslo Børs i oppløsning, etter en kort periode med Morten Paus bak trommene. Fra ruinene av Oslo Børs oppstod det lite ny aktivitet for de involverte, de fleste medvirkende forlot rollen som aktive musikere og gikk inn i det sivile liv. Selsjord og Kjensjord fant begge virke innen journalistikk / media, og om Selsjord skal det også nevnes at han spilte en viktig rolle i Oslos punkmiljø utenfor Oslo Børs. Sammen med Arne Johansen (Hærverk) startet han i oktober 1978 klubben Café Lysthuset på Pilen i Oslo, byens viktigste arena for punkscenen frem til sommeren 1980.

Per Ole Oftedal er den eneste av bandets medlemmer som senere deltok i band av en viss betydning / størrelse. I en kort periode vinteren 1981 var han med i Blaupunkt, og langt senere – årene 1995/96 – trommet han for Sterk Naken Og Biltyvene. Mange vil nok også nikke gjenkjennende til navnet gjennom hans aktivitet som skribent i musikkavisen Nye Takter. Per Ole Oftedal døde i 1997.

Oslo Børs / Beurs, 1978-81:

Navn Instrument
Knut Selsjord Vokal, gitar
Tormod Kjensjord Gitar
Ulla Cappelen Bass, keyboards
Bjørn Kristensen Trommer
Per Ole Oftedal Trommer
Per Hall Hansen Bass
Morten Paus Trommer