Sjølmord
Sjølmord startet opp som kvintett i 1978, deres første konsert sies ifølge MICLEX (Norsk Pop og Rock Leksikon) å ha funnet sted under Trøndersk Mesterskap i Rock; en opptreden som for øvrig ble belønnet med en fin-fin sisteplass.
Med stor sannsynlighet var da Sjølmords konsert på Hard Rock Kafé den 29. mars 1978 (hvor de delte plakat med Rabies) deres andre offentlige opptreden, og tilfeldigvis også den andre i rekken av konserter arrangert av HRK.
Hard Rock Kafé ble stiftet den 15. mars 1978, og ble med det landets første samlingspunkt for punk- og nyveivband. Mye takket være HRK fikk Trondheim etablert en aktiv og spennende scene som i kvalitet og utgivelsesfrekvens ikke stod noe tilbake for hva som skjedde i Oslo. Sjølmord skulle komme til å gjøre flere konserter i regi av HRK, og fikk også vist seg frem i bl.a. Lillehammer og Oslo. Erketypiske punkere var de ikke, men så var da også punkscenen i Trondheim preget av stort mangfold i det musikalske uttrykket.
I likhet med så mange av sine samtidige spilte ikke Sjølmord ‘punk’ i ordets konservative betydningPå platefronten rakk Sjølmord å utgi bare én single under eget navn, men så er det nettopp denne éne som gjør at Sjølmord forsvarer fortsatt oppmerksomhet. «Holocaust», med «Supertankerne Kommer» på den andre side, ble utgitt av Mai i april 1980, og står begge sidene hørt under ett blant epokens virkelig klassiske singler. I likhet med så mange av sine samtidige spilte ikke Sjølmord ‘punk’ i ordets konservative betydning; som «Holocaust» og «Supertankerne Kommer» demonstrerer vektla Sjølmord heller ‘arty’, lekende og rytmefiksert rock ikke helt umake det tidlige XTC eller Wire. Som en ekstra spiss tilkommer at singelens spor ble fremført på henholdsvis tysk og dansk (et slags dansk, i det minste), dog holdt Sjølmords sanger seg normalt til engelsk.
Foruten singelen bidro Sjølmord i løpet av livsløpet på to samlealbum, «7000 Riff» (1979) og «Kraftrock» (live fra Studentersamfunnet i Trondheim, mai 1980), begge disse lansert som følge av HRKs virke. I etterkant er det utgitt en kassett, «Sjølmord Live (1979-1980)» (Idiot Press, 1985).
Medlemmenes virke før og etter Sjølmord er ikke like omfattende som tilfellet er for mange andre band fra samme tidslomme. Gitarist Arild Hestvik kom fra Asfalt (ikke identisk med (det senere) Asfalt fra Stavanger) til Sjølmord, mens det for de øvrige medlemmene ikke er mulig å spore noen aktivitet før 1978. Årene etter 1980 har imidlertid sett to navn gjøre seg bemerket i flere sammenhenger.
Lister (evt. André Lister, for å ta det fulle navn) forlot Sjølmord innen noe musikk ble festet til riller. Hans første stopp ble Johnny Yen Bang!, etterfulgt av Det Elektriske Kjøkken. Fra midten av 80-tallet opererte han som soloartist, med flere album på samvittigheten, samt sporadisk som produsent. Sistnevnte for bl.a. Follow That Dream og Liliedugg. Egil Trøa gikk heavy etter Sjølmord, nærmere bestemt i Lipservice som senere ble til Hardline (albumdebuterte i 1984) og etter det igjen til Lipz. Hardline gjenoppstod for konserter og nostalgisk moro i 2003.
Sjølmord, 1978-80:
Navn | Instrument |
---|---|
Bård Roll | Vokal |
Arild Hestvik | Gitar |
Egil Trøa | Bass, gitar |
Terje Hansen | Trommer |
Lister | Bass |