The Technology
Pere Ubu, The Tenement Year
Enigma, lp 1988
Omtale basert på reissue, Mercury, cd 2007
Vinteren 1987 bestemte giganten David Thomas og hans backingband seg for å kalle en spade for en spade. Fem år etter Pere Ubus sammenbrudd, med tre opprinnelige medlemmer av Pere Ubu samt to med sterk tilknytning til bandet i folden, fastslo de alle at hvem de var og hva de gjorde i realiteten var Pere Ubu. Så ukomplisert kan det gjøres, og året etter ble «The Tenement Year» lansert som det første prov på Pere Ubu i inkarnasjon nummer to
Dét ble et band og et album som tilførte Pere Ubus urbane avant-postpunk en større smak av pop enn tilfellet var for perioden 1975 til ’82. Begrepet ‘pop’ kan og skal i dette tilfelle tolkes rett så relativt, for «The Tenement Year» ble i likhet med bandets tidligere utgivelser ingen suksess andre steder enn hos kritikere og tilhengere. Semre salgstall til tross; Pere Ubu tilhører den lille klan av særdeles unike band som namedroppes av langt flere enn de som faktisk har et genuint forhold til dem.
Snur og vender seg hit og dit, finner hektende linjer og drivÅ forklare Pere Ubus musikk krever litt mer enn å ramse opp en rekke referanser for så å plassere i sikker bås. De ble i sin tid knyttet til den vågale, eksperimentelle og intellektuelle del av amerikansk punk, uten selv å noen gang føle seg komfortable med en slik tilknytning. Pere Ubus musikk går sjelden enkleste rute, den snur og vender seg hit og dit, finner hektende linjer og driv for straks etter å stoppe opp og orientere i en helt annen retning. I forbifart og ved tilfeldige ørekast tilsynelatende noe vimsete og kan hende kaotiske, men Pere Ubu mister sjelden struktur eller melodi av syne.
Med fundament i alternativ rock trekker Pere Ubu veksler på blues, jazz og andre elementer fra amerikansk musikktradisjon. Thomas’ særegne vokal, Allen Ravenstines skurrende, blippende og kvitrende analoge synth’er og tung, rastløs rytmikk, er muligens de mest sentrale virkemidlene i en miks som er alt fra Captain Beefheart til Mr. Bungle og alt mellom der igjen. I sannhet er de et langt mer progressivt band enn de mange utøvere som klamrer seg til den konservative betydning av begrepet ‘progrock’.
«The Tenement Year» er ikke vrangere kost enn hva mye av det Beck gjørDette innebærer likevel ikke at Pere Ubu er verken ubegripelige eller uhåndgripelige for den jevne mann eller kvinne. «The Tenement Year» er ingen vanskelig plate, og for de mange som scanner og omfavner nyere navn innen såkalt alternativ rock av den skakkere sort vil det ikke falle tungt å føle seg hjemme med albumet. Svært forenklet sagt; «The Tenement Year» er ikke vrangere kost enn hva mye av det Beck gjør. Her og der er det endog tale om ting tilnærmet pur pop – «Talk To Me», «Busman’s Honeymoon» og «We Have The Technology» især – , uten at disse forlater Pere Ubus grunnuttrykk.
De rabiate pere-ubuister klør ganske sikkert etter å ile til for å fortelle at «The Modern Dance» (1978) og «Dub House» (1978) er hva som virkelig teller; men «The Tenement Year» er faktisk et forholdsvis ellefantastisk album for en første date. Det kombinerer bandets merkeligere tilbøyeligheter med det lett tilgjengelige, samtidig som det føles å være langt yngre enn de nitten år det er. For de mange som aldri har hørt eller tenkt tanken å høre, vil «The Tenement Year» være et godt valg. Og Pere Ubu fortjener så absolutt noen flere lyttere enn hva de har.
TRACKS
Something’s Gotta Give / George Had A Hat / Talk To Me / Busman’s Honeymoon / Say Goodbye / Universal Vibration / Miss You / Dream The Moon / Rhythm King / Thunder In The Mix / The Hollow Earth / We Have The Technology + BONUS: Postman Drove A Caddy / The B-Side / Miss You (live) / We Have The Technology (live) / The Hollow Earth (alt. mix)
Produsert av Pere Ubu og Paul Hamann