Sound in 70 Cities
Simple Minds, Sons And Fascination + Sister Feelings Call
Virgin, 2lp 1981
Oh the passenger, he rides and he rides, he sees things from under glass, he looks through his window-side, he sees the things he knows are his, he sees the bright and hollow sky, he sees the city sleeps at night, he sees the stars are out tonight… So let’s ride and ride. (Iggy Pop / The Passenger / 1977)
Slik oppleves «Sons And Fascination / Sister Feelings Call», som en ferd gjennom storbygater i de små timer da en by nesten sover. Det er en egen skjønnhet i de timene, fra baksetet i en taxi, i Glasgow, London, Stockholm, Berlin, Madrid, New York, Rio de Janeiro. Under striper av gatelys og gule, blinkende lyskryss kvartal etter kvartal. En enslig skikkelse på fortauet, lyden av en ambulanse i det fjerne, nattklubben som et summende ekko i øregangen. Øyne som ikke fester fokus, noen bevegelser er som hastighet av lys, andre bevegelser er som sakte film, klipp for klipp. En svimlende rus mot sentrum av neon.
«Sons And Fascination / Sister Feelings Call» er Simple Minds’ fjerde – og eventuelt femte – album, utgitt som to individuelle album men samtidig gjort tilgjengelig som dobbel dose; i cd’ens tidsalder for godt kapslet som to album i étt.
Simple Minds var en slags kunstrockere fra nær første stund, her musikalsk forløst som elektronisk panoramarock og stormende eurodiscoSimple Minds’ ambisiøsitet kom til syne allerede på deres andre album – «Real To Real Cacophony» (1979) – , med «Sons And Fascination / Sister Feelings Call» er siste rest av beskjedenhet forlatt og himmelhøye pretensjoner satt i system. Simple Minds var en slags kunstrockere fra nær første stund, her musikalsk forløst som elektronisk panoramarock og stormende eurodisco. Det lyder fortsatt europeisk, men horisonten og utsikten er videre, for «Sons And Fascination / Sister Feelings Call» favner også det globale. Tidligere innspill fra det tyske, det krautske, er nå bare vage skygger, Simple Minds har så definitvt forlatt stasjonen i Düsseldorf og vekslet spor til deres egen rute.
Det er tre konkrete forhold som fascinerer så sterkt ved albumet. For det første det kvalitative og kvantitative omfanget, for det andre den sterke fornemmelsen av by, lys og bevegelse, for det tredje balansen mellom kjølig distanse og fargesprakende varme.
Femten spor og to album på strak arm er ingenlunde unikt i seg selv, men «Sons And Fascination / Sister Feelings Call» blir til i en periode da bandets produktivitet er intens. Tre enkeltalbum og dette doble blir utgitt innenfor en periode av snaue to og et halvt år, noe som kvaliteten og utviklingen på disse albumene tatt i betraktning forteller om et kreativt rush av dimensjoner. «Sons And Fascination / Sister Feelings Call» sluttfører det tidlige Simple Minds’ kreative rastløshet og blir første stopp hvor alt faller på plass. Skjønt, sluttfører… mange vil vite at bandets fire kommende album alle ville ta Simple Minds mot andre og nye steg. Riktigere er det nok å si at «Sons And Fascination / Sister Feelings Call» setter punktum for det utfordrende Simple Minds, for viljen til å ekskludere deler av publikum.
«Wonderful In Young Life» som et dundrende sparkle in the rain og «Seeing Out The Angel» som en ydmyk new gold dreamAlbumets materiale kan forsøksvis selekteres i ulike bolker. Singlene «Love Song» og «Sweat In Bullet» som ekstatisk eurodisco med kvass egg, «The American» (nok en single) og «20th Century Promised Land» hektende, gigantiske panoramalandskap som få år frem i tid skulle bli bandets endelige løsning, «This Earth That You Walk Upon» og «Theme For Great Cities» distanserte, evig flytende filmklipp, «Boys From Brazil» og «Careful In Career» huggende, stakkato elektrorock. Mellom der «Wonderful In Young Life» som et dundrende sparkle in the rain og «Seeing Out The Angel» som en ydmyk new gold dream.
«Sons And Fascination / Sister Feelings Call» er i sound et ganske hardt album, buldrende bass, hamrende beats og huggende gitarer er gjennomgående for brorparten av sporene. Det er derfor de vekselsvis vulkanisk boblende og lagvis myke synthene samt Jim Kerrs omfavnende vokal som bringer albumet dets andel varme vibrasjoner. Tekstfragmenter, valg av ord, og gjentatte understrekninger vekker beroligende bilder. Simple Minds tar her for alvor i bruk ord og titler som de påfølgende album skulle ta til pompøse klimaks, hvor alt ble ‘glittering’, ‘shimmering’ og ‘wonderful’.
Fra transitt til transitt, en hvileløs, døgnvill ferd, konstant underveis mot neste avgang eller kryssGjennom sporene går en felles pulserende akse som setter albumet i kontinuerlig flyt, og hektet sammen som et hele blir «Sons And Fascination / Sister Feelings Call» en vedvarende bevegelse gjennom skiftende lys. Ikke nødvendigvis som i nattlig storby, reisen kan like gjerne være flyplass eller jernbanespor. Essensen er at albumet bringer lytteren fra transitt til transitt, en hvileløs, døgnvill ferd, konstant underveis mot neste avgang eller kryss. «Sons And Fascination / Sister Feelings Call» er så vakker som den moderne, mobile, verden kan være, som en sitrende rulletrapp til avgangshallen for urban destinasjon.
Det er nevnt annetsteds, men kan nevnes igjen: Enkelte dager fremstår «Sons And Fascination / Sister Feelings Call» som Simple Minds’ aller beste album. Albumet har en hastig puls, en ren energi, som på det fabelaktige «New Gold Dream (81-82-83-84)» ble temmet og forfinet. Sistnevnte album er og forblir Simple Minds’ krone, men likevel tror jeg «Sons And Fascination / Sister Feelings Call» er det albumet jeg mest av alt ønsker de likegyldige eller uvitende skal høre. For «Sons And Fascination / Sister Feelings Call» viser virkelig Simple Minds’ storhet i full bredde.
TRACKS
In Trance As Mission / Sweat In Bullet / 70 Cities As Love Brings The Fall / Boys From Brazil / Love Song / This Earth That You Walk Upon / Sons And Fascination / Seeing Out The Angel / Theme For Great Cities / The American / 20th Century Promised Land / Wonderful In Young Life / League Of Nations / Careful In Career / Sound In 70 Cities
Produsert av Steve Hillage