Harvest Home
Big Country, Without The Aid Of A Safety Net
Compulsion / Chrysalis, cd 1994
Jeg tilhører de mange som ble begeistret over skotske Big Countrys to-tre første studioalbum, men som mistet dem av syne etterhvert som 80-tallet beveget seg mot 90-tallet. Det er først i løpet av de siste månedene jeg har gjort noen grep for å oppdatere meg på bandets produksjon etter at jeg (og brorparten av det platekjøpende publikum med) mistet den store interessen for dem.
Dette innebærer også at jeg aldri har hørt Big Country i levende live, hverken foran en scene eller på album. «Without The Aid Of A Safety Net» er derfor mitt første møte med bandet i livesammenheng, og med tanke på deres kvaliteter som musikere er det ingen overraskelse at det fremstår som en positiv opplevelse. «Without The Aid Of A Safety Net» er hentet fra en konsert i Glasgow den 29. desember 1993, med andre ord en epoke i bandets historie som neppe kan kalles deres mest fruktbare. Like fullt er det et høyst vitalt og levende band som fremfører en rekke av sine mest kjente låter, og som endog viser seg å være i stand til å tilføre disse nye aspekter.
Første del av konserten er akustisk (fra «Harvest Home» til «Chance»), noe som kunne vært ganske avslørende med tanke på hvor viktig det særpregede gitarsoundet er for Big Country som band. Tvert i mot så vokser flere av låtene ytterligere i den akustiske settingen, «Harvest Home», «The Storm» og «Chance» får virkelig anledning til å demonstrere hvor sterke de er som komposisjoner.
Big Country fremstår som et stolt, varmblodig rockband med mengder av energiFra og med «Look Away» kobles strømmen inn og Big Country fremstår som et stolt, varmblodig rockband med mengder av energi. For meg er det et positivt moment at de langt på vei høres ut til å ha frigjort seg fra sin karakteristiske gitarlyd på disse opptakene; her virker de i langt større grad å være inspirert av amerikansk rock enn hva tilfellet er på de tidligste studioalbumene. De som har fulgt Big Country gjennom alle år vil vel vite at det var en slik utvikling bandet gjennomgikk også i studiosammenheng, for meg derimot blir det på sett og vis å høre et annet Big Country enn det jeg en gang kjente.
Det betyr ikke at «Without The Aid Of A Safety Net» er kjemisk renset for det gitarsoundet som tross alt er en sentral del av bandets identitet, men det har en langt mer beskjeden plass i lydbildet enn hva jeg har vært vant til å høre. Langt på vei er det erstattet av et mer rifforientert gitarsound, noe som faktisk kler bandet veldig godt.
Det er mye bra også på den elektriske seksjonen av konserten, og fra og med «Wonderland» og ut kommer konsertens beste del for mitt vedkommende, mye svette, aggressivitet og med ekstatiske høydepunkter på rekke og rad. Lange, heftige versjoner av klassiske låter som «In A Big Country» og «Lost Patrol» setter et overbevisende punktum for konserten. Til sist må det nevnes at Stuart Adamson synger alldeles fortreffelig – kraftfullt, tydelig og med stor innlevelse.
Big Country er et av mange band fra 80-tallet som med og mot sin vilje har fått utgitt en rekke samle- og livealbum, noen gode og sannsynligvis langt flere dårlige. Uten å ha noen andre livealbum av bandet å sammenligne med, fremstår dog «Without The Aid Of A Safety Net» som et ypperlig livedokument som viser bandets kapasitet fra ulike sider.
TRACKS
Harvest Home / Peace In Our Time / Just A Shadow / 13 Valleys / The Storm / Chance / Look Away / What Are You Working For / Steeltown / Ships / Wonderland / Long Way Home / In A Big Country / Lost Patrol
Produsert av Big Country