Gamma Gamma Hey!

Sator, Slammer!

Sator, Slammer!
Radium 226.05, lp 1988
Omtale basert på reissue, WEA, cd 1992

Dersom en oppdatert og sampleinfisert variant av The Ramones høres ut som din cup of tea, så er trolig Sators debutalbum noe for deg. «Slammer!» var en real knockout ved første treff, og disse fire svenskene var blant de bandene som var med på å vekke min interesse for mer hardtslående rock på tampen av 80-tallet.

Sator er, og har alltid vært, et band med røttene godt plantet i tradisjonell punkrock, men debutalbumet har – sammen med oppfølgeren «Stock Rocker Nuts» (1990) – et lekent, avslappet forhold til sjangerens konvensjoner som de senere, mer konforme, albumene langt på vei mangler. Det som utgjør den lille forskjellen er utstrakt bruk av keyboards og samples samt tekster spekket med ironisk, svart humor.

Et album som er langt mer variert enn hva det kanskje fremstår som ved første møte

Blant albumets klare høydepunkter befinner «What You Are Is What You Get», «Gamma Gamma Hey!» (ingen poeng deles ut for å gjette tittelens referanse) og «Bughouse Baby» seg – alle tre er kjappe, hektende eksempler på Sators musikalske coctail. Selv om det meste av materialet befinner seg innenfor noenlunde samme malen hele veien, så tar bandet noen avstikkere til langsommere, seigere varianter av rocken med «Wasting Time» og ikke minst den dramatiske «It’s So Cold Without A Gun». Legg til countryflørten i «23 B.C.» og det truende, ambiente lydlandskapet i avsluttende «What Fucking Vibrations?»; så blir resultatet et album som er langt mer variert enn hva det kanskje fremstår som ved første møte.

Etter dette albumet meldte Sator overgang fra lille Radium (et selskap som også huset suverene Union Carbide Productions) til store WEA, og da ble «Slammer!» nyutgitt med tre bonusspor. «Crusade (Gonna Start A Fire)» var bandets debutsingel fra tidlig 1987, mens «Oh Mama» ble utgitt som en selvstendig singel sommeren 1988. Begge disse er virkelig verdt å ta med seg, førstnevnte viser et band med sterke elementer av hardere synthband som f.eks. Front 242 og er en mektig fengende låt. «Oh Mama» er cover av en discoschläger av Lilli & Sussi, og i denne tapningen høres Sator ut som Pet Shop Boys’ bøllete småbrødre.

De to nevnte bonussporene er sterkt med på å heve albumets underholdningsverdi, men det opprinnelige albumet står seg likefullt godt alene og representerer noe av den aller mest oppegående rocken Sverige hadde å by på mot slutten av 80-tallet.

TRACKS

What You Are Is What You Get / Scales To Skin / Wasting Time / Gamma Gamma Hey! / 23 B.C. / Pigvalley Beach / Bughouse Baby / Snake Pit Rebel / It’s So Cold Without A Gun / What Fucking Vibrations? + BONUS: Crusade (Gonna Start A Fire) / Oh Mama / Pigvalley Beach (remix)

Produsert av Michael Ilbert og Gilles Martin